Aitoilo Oy

Aitoilo Oy on Suonenjoella sijaitseva sosiaalialan yritys. Yrittäjälle Aitoilo on ennen kaikkea ympäristö, jossa omaa ammatillisuuttaan voi toteuttaa mielekkäästi, merkityksellisesti sekä omien arvojen mukaisesti.

Aitoilon kaikkea toimintaa ohjaa ratkaisukeskeinen lähestymistapa. Ratkaisukeskeisyys ei ole valmiiden ratkaisujen tarjoamista, vaan työmuoto, joka tukee asiakkaan itse oivaltamista. Tärkeä lähtökohta työskentelylle ovat asiakkaan muutostoiveet, joita tutkitaan tasa-arvoisessa ja arvostavassa "tutkimisen tilassa".  Ratkaisukeskeiselle suuntaukselle on ominaista keskittyä vahvuuksiin ja voimavaroihin sekä tunnistaa asioita, jotka ovat hyvin ja toimivat. 

Vaikka ratkaisukeskeisen lähestymistavan painopiste on tulevaisuudessa ja vahvuuksissa, on usein tarkoituksenmukaista tuoda näkyväksi myös haasteellisia menneisyyden tapahtumia ja asioita, jotka aiheuttavat ajankohtaisesti huolta ja kuormitusta. Ongelmalähtöisyyden sijaan kokemuksia pyritään tarkastelemaan opettavina ja kasvattavina kokemuksina. Olennaista on, että mahdollisiin huoliin ja epäkohtiin ei jäädä "jumiin", vaan lähdetään etenemään määrätietoisesti kohti toivottua muutosta, jolloin mahdollistuu myös nopeat siirtymät ongelmista ratkaisuihin. 

Asiakkaan omien voimavarojen, kyvykkyyden ja aiempien onnistumiskokemusten näkyväksi tekeminen lisää pystyvyysuskoa, joka kannustaa asiakasta toimijuuteen. Toiveikkuuden, pystyvyysuskon ja motivaation kasvamisen lisäksi ratkaisukeskeinen lähestymistapa painottaa asiakkaan yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden kunnioittamista. 

Ajankohtaisesti Aitoilon palvelut painottuvat työnohjaukseen. Yrittäjä toimii myös Siria Koulutus- ja kehittämiskeskus Oy:n NUOTTI-valmentajana Pohjois-Savon alueella kaudella 2024-2026 sekä  kuntoutusryhmän Sosionomina Lohja Spa & Resortilla KELA:n TULES- ja KIILA-kuntoutuksissa. Yksityisten sosiaalipalvelujen osalta voit tiedustella vapaita asiakaspaikkoja.

Aitoilon toiminnassa korostuvat arvot:

Yksilöllisyys

Jokaisella ihmisellä on yksilölliset vahvuudet, voimavarat ja tuen tarpeet. Sitä mikä jo toimii, ei kannata lähteä korjaamaan. Aitoilon toiminnassa asiakas kohdataan omana itsenään; ilman ennakko-oletuksia tai -odotuksia. Jokaisella on oma tarinansa ja oma kokemuksensa ja niiden pitää päästä kuulluksi.

Ammatillisuus

Ammatillinen varmuus, osaaminen ja tieto siitä, mitä tehdään ja miksi tehdään, on Aitoilon asiakastyön selkäranka. Tämä välittyy asiakkaalle turvallisena ja luotettavana ilmapiirinä, jossa on helppo asettua myös omien epävarmuuksien, kipujen ja keskeneräisyyden äärelle. Ja mikä tärkeintä; ilmapiirinä, joka kannustaa ja rohkaisee tavoittelemaan omien arvojen mukaista, entistä mielekkäämpää, oman näköistä elämää.

Avoimuus

Luottamus vaatii rakentuakseen avoimuutta. Avoin vuorovaikutus ja läpinäkyvä, muuttumaton tiedonkulku ovat olennainen osa Aitoilon arvopohjaa. Asiakkaan tilanteesta ei tehdä tulkintoja, vaan hänen oma näkemyksensä ja kokemuksensa ovat ensiarvoisen tärkeitä. 

Aitous

Kenenkään ei tarvitse mahtua muottiin, joka ei itselle sovi. Hyväksyvä tietoinen läsnäolo ja oman itsensä äärelle asettuminen vaatii rohkeutta ja uskallusta olla myös oman keskeneräisyytensä äärellä. Hyväksyä itsensä lempeästi ja arvostavasti, juuri sellaisena kun on – riittävän hyvänä.

Ilo

Ilo ei tarkoita sitä, että on jatkuvasti hyväntuulinen. Teeskennelty ilo kätkee usein sisäänsä monia kipeitä tunteita; surua, pelkoa, vihaa, katkeruutta... Ilo ei tule pakottamalla eikä väkisin. Aito ilo on sisältä kumpuavaa energiaa, joka kannustaa ja kutsuu hyvinvointiin; tulos siitä, että voi olla riittävän tyytyväinen asioiden nykytilaan. 

Aitoilon toimintaperiaatteet:

Ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys

Ihmisellä on yleensä valtavasti voimavaroja ja vahvuuksia, mutta joskus keinot niiden hyödyntämiseen saattavat olla hukassa. Toisinaan tarvitaan tukea, jotta oma potentiaali tulisi näkyväksi ja ihminen saisi suunnattua energiaansa oman hyvinvointinsa edistämiseen. Syvimmässäkin kriisissä ja epätoivossa on aina mahdollisuus johonkin parempaan ja jokainen on oikeutettu sitä tavoittelemaan. Yksin ei kenenkään tarvitse selvitä, mutta yhdessä voidaan tehdä ihmeitä.

Asiakaslähtöisyys, kohtaaminen aidosti ja arvostavasti

Jokaisen matka itseen on ainutlaatuinen ja arvokas ja ansaitsee sille kuuluvan ajan ja tilan. Jokainen kohtaaminen voi olla merkityksellinen ja sisältää mahdollisuuden luoda jotain aitoa ja pysyvää, joka mahdollistaa muutoksen kohti parempaa. Aitoilon kaikessa toiminnassa keskiössä on asiakas; hänen tavoitteet, tarpeet, toiveet ja unelmat. 

Asiakkaan oman toimijuuden tunteen tukeminen

Toimijuus on halua ja kykyä vaikuttaa oman elämänsä asioihin; kehittyä, uudistua ja suunnata kohti tavoitteitaan. Asiakasta ei voi pakottaa muutokseen, mutta sille voidaan luoda mahdollisimman hyvät edellytykset. Asiakkaan on kuitenkin oltava motivoitunut ja aktiivinen muutoksen toimeenpanija, jotta muutos mahdollistuisi ja siitä tulisi pysyvä. Arvojen ja tavoitteiden selkeä jäsentäminen auttaa etenemään määrätietoisemmin niiden suuntaan. Toimijuuden myötä asiakas saa kokemuksen hallinnan tunteesta ja itseohjautuvuudesta, joka mahdollistaa itselle sopivien keinojen hyödyntämisen oman hyvinvoinnin edistämisessä.

Fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallinen ympäristö

Fyysinen turvallisuus syntyy turvallisesta ja terveellisestä ympäristöstä. Aitoilon toiminnassa huomioidaan aina ympäristön merkitys onnistuneelle työskentelylle. Asiakastyössä käytettävät menetelmät suunnitellaan niin, että ne sisältävät mahdollisimman vähän riskitekijöitä asiakkaan turvallisuudelle.

Psyykkinen turvallisuus edellyttää, että työntekijä tunnistaa asiakkaan mahdolliset tuen tarpeet ja huomioi ne kaikessa toiminnassa. Luottamuksellinen ilmapiiri mahdollistaa ja sallii kaikenlaisten tunteiden ilmaisemisen. Työntekijän vastuulla on varmistaa, ettei toiminnassa ylitetä asiakkaan sen hetkistä kestokykyä eikä asiakasta ei jätetä yksin liian hankalien tunteiden kanssa. Asiakas ohjeistetaan tarvittaessa tiiviimmän tuen pariin, mikäli asiakkaan vointi sen vaatii. 

Sosiaalisesti turvallinen ja salliva ympäristö kehittää asiakkaan vuorovaikutustaitoja ja antaa kokemuksen aidoista vuorovaikutusmahdollisuuksista. Jokaisella ihmisellä on perustarve kuulua joukkoon, olla osa yhteisöä. Aitoilon toiminnassa ei sallita minkäänlaista epäasiallista asiakkaaseen kohdistuvaa kohtelua ja mahdollisiin epäkohtiin puututaan välittömästi.